Mitt intranet fungerar inte...

Här följer information för hur du gör för att felsöka och åtgärda problem med ditt internet. 

Många använder en fast förbindelse, dvs en fiberkabel nedgrävd i marken och som är ansluten till en box i ditt hus. Andra kör via ADSL (gamla koppartrådstelefonnätet), andra använder 4/5G via sin mobiltelefon eller mobil bredbandsbox.

Har du fiber och grävt av kabeln?
Ring genast din tjänsteleverantör och felanmäl. T.ex. Telia, Tele2, 3TRE, Telenor, Bredband2, Banhof som i sin tur gör ett uppdrag till infratruktursleverantören, Open Infra.

Som fastighetsägare har du ansvar att veta var kabeln är dragen. 

Inget problem med fibern eller jag kör ADSL eller 4/5G!
Ta först reda på om felet är bara hos dig eller av generell karaktär?
Kontrollera att alla dina enheter är utan internet eller bara någon enstaka?

Tänk på att din mobiltelefon hoppar över till egen mobil surf och inte kör via ditt hemma-internet.
Stäng av WIFI på din mobil och prova att surfa. Är alla utan internet kan det vara ett centralt problem.

Om inte, är felet hos dig. 

Internet fungerar inte alls
Kontrollera om din tjänsteleverantör har ett generellt problem genom att surfa till dess driftinformation. 
T.ex: Bredband2: https://www.bredband2.com/privat/kundservice/driftinformation/

Inga problem hos din tjänsteleverantör 
Kolla infrastruktursleverantören Open Infra om du har fast fiberanslutning. 
https://openinfra.com/status/

Jag har inte fiber eller inget problem hos Open Infra
Nästan alla tjänsteleverantörer har en felsökningsguide på sin web som du kan följa eller så ringer du nu deras support.

Exempel felsökningsguide:
https://www.bredband2.com/privat/kundservice/felsokningsguide/