![](https://ca0ef11931.clvaw-cdnwnd.com/42e0150fc95df559e45df5ee43be8616/200000947-5e93a5e93b/20241218_100619.jpeg?ph=ca0ef11931)
Mobila insatspumpen
Mobila insatspumpen
För att hantera akuta översvämningssituationer har FVF införskaffat en ordentlig pump.
Pumpen är monterad på en permanent dragkärra och kopplas till bilens vanliga dragkrok.
Pumpen står insatsklar med slangar och fyllda bränsledunkar.
Vid akut behov, kontakta styrelsen för utryckning och användning.
Pumpen kommer att kunna hyras ut till FVF-medlemmar för icke akuta behov som t.ex. tömma pool, damm eller liknande.
![](https://ca0ef11931.clvaw-cdnwnd.com/42e0150fc95df559e45df5ee43be8616/200000947-5e93a5e93b/20241218_100619.jpeg?ph=ca0ef11931)
![](https://ca0ef11931.clvaw-cdnwnd.com/42e0150fc95df559e45df5ee43be8616/200000944-95b2995b2a/20241215_095951.jpeg?ph=ca0ef11931)
Användarinstruktioner:
Flaxenviks vägförenings Mobila insatspump 2024-12-18/LO
- Typ Albin 900 VW (VW motor, luftkyld 4 cylindrig boxer)
- Kapacitet 900 l/min vid 10 bar (100 mvp = meter vattenpelare) och varvtal 3250 rpm
- Tillverkad 1970, Klass 2A, Serie 2, nr 3767
- Motorstyrka 37 Hkr
- Drivmedel 98 oktanig bensin. Använd aldrig 95 oktan eftersom den bara har 3 månaders hållbarhet. OBS tillsätt blyersättningsmedel, annars skär ventilerna. Dosering på flaskan.
- Elstart med 6V batteri. OBS ingen generator = laddas med batteriladdare i röda plåtlådan
- Självsugande med avgasejektor, ger snabb insatsberedskap. Ejektorn sitter framme, nertill på vänstra sidan. Den aktiveras då ventilen på ljuddämparen stängs och vakumventilen på pumphuset öppnas (spak på pumphuset)
- Centrifugalkoppling till pumpen = pumpar inte när motorn går på låga varv.
Start
- Kolla oljenivån på stickan.
- Kolla fläktremmen.
- Anslut polskorna på batteriet (laddare finns i röda plåtlådan)
- Koppla sugslangen. OBS viktigt att kopplingarna är täta, annars fungerar inte vakumsuget (smörj packningarna med silikon)
- Backventilen i sugändan, skall vara fri = spaken ner mot änden. Spaken dras upp för att tömma slangen på vatten = lättare att lyfta upp ur t.ex. en brunn (lina finns i röda plåtlådan på pumpen).
- Kolla bensintanken (OBS 98 oktan med blyersättning. Plastflaska i röda plåtlådan)
- Öppna bränslekranen (öppen = nedåt) + öppna luftskruven på toppen av tanken.
- Handtaget för vakumsuget skall vara i övre läge = sug aktiv + avgasventil stängd.
- Stäng dräneringsventilerna (2 st, nertill fram + under pumphuset)
- Stäng alla slangkranar (2 stora + 2 små)
- Stäng ventilen och locket på primerklockan
- Koppla slangar på trycksidan, men låt alla 4 kranarna vara stängda tills pumpen sugit vatten.
- Ge 2 stegs grundgas. Choke beroende på temperatur. Varmt väder = 2 snäpp, mer vid kyla.
- Starta motorn genom att vrida på nyckeln. Om den inte startar, fäppla med gas och choke, men akta så den inte blir sur. Enklast att ta av luftfiltret och spruta startgas i insuget (gas finns i röda plåtlådan). Motorn kan också vevas igång. Lossa då kabeln till tändningsreläet (märkt med gul lapp), annars fungerar inte tändningen. Sätt tillbaka kabeln för att stoppa motorn.
- Låt motorn gå någon minut på lågt varv. Kolla oljetrycket.
- Varva motorn och se att vakummanometern (högra) visar undertryck. Den visar meter vattenpelare. Om pumpen står 4 meter över vattenytan, behövs alltså minst -4 mvp för att få upp vatten till pumphuset. Om det inte går att få tillräckligt undertryck för att pumpen skall suga vatten; Stoppa motorn. Lossa sugslangen på pumpen och fyll den med vattenkanna. Koppla på slangen och fyll resterande vatten genom primerklockan. När primerklockan är full, stäng bottenventilen och locket. Öppna kranen på trycksidan och starta motorn( stannar inte vattnet kvar i slangen är det läckage i backventilen eller kopplingarna)
- När pumpen
fått vatten sprutar det ur ejektorn och vänstra manometern visar tryck. Öppna
slangkranen på trycksidan och stäng vakumsugventilen = spaken nedåt.
OBS den blå PVC slangen tål max 3 bar = 30 mvp. Pumpen kan ge över 12 bar och spräcker då slangen
Efter körning
- Koppla bort alla slangar
- Öppna alla kranar och bottenventilen i primerklockan
- Öppna de två dräneringsventilerna (nertill fram + under pumphuset)
- Kör pumpen på mellanhögt varvtal tills det inte kommer ut något vatten
- Stoppa motorn genom att strypa tändningen (vrid nyckeln/sätt tillbaka kabeln)
- Stäng bränslekranen
- Stäng luftskruven på tanken
- Ta bort polskorna på batteriet
- Häll glykolblandning (-20C) i primerklockan tills det rinner ur dräneringsventilen i botten på pumphuset (ca 1 dl)
Regelbunden tillsyn
- Byt olja när den är mörk. OBS oljetyp: Mineralolja 20/50 leverantör Race Shop info@race-shop.com. Gamla motortyper klarar inte moderna oljor
- Smörj nipplarna med fettspruta (2 st) + olja i pumpaxelns packbox (siktglas). Fettspruta i röda plåtlådan. OBS pumpaxeln måste snurra då smörjning sker.
- Pumpa däcken (2 Bar)
- Ladda batteriet
- Håll bränsletanken full så det inte blir kondens i tanken